Bilinçli Rüyaları Anımsatıcılarla Harekete Geçirme (MILD)

lucidOn yıl önce, doktora tezimi hazırlarken rüyada isteyerek bilinçli olmanın uygulanabilirliğini araştırdığım bir sırada, rüyalara uyanmaya dair etkili bir yöntem geliştirdim.

Bilinçli rüya metotlarını denemeden önce ayda bir bilinçli rüya görebiliyordum hatta bazen daha da az. Telkin yöntemini (tekniğini aşağı bulabilirsiniz) kullandığım ilk on altı ayda bir ile on üç olmak üzere değişen, ortalamaya vurulduğundaysa ayda beş bilinçli rüyaya denk gelen bilinçli rüyalar gördüm. (Telkin yöntemini kullanırken on üç rüya gördüğüm ay, bilinçli rüyalar üzerine ilk laboratuar çalışmalarımı başlattığım zaman olmakla birlikte, tesadüfler sonucunda yaşanan durum motivasyonun bilinçli rüyalar üzerindeki güçlü etkisini de ortaya koyuyor). Ancak rüyalarımda telkin yoluyla bilinçli olmayı başardığımın henüz farkında değildim! Tek bildiğim yatağa gitmeden önce kendi kendime “Bu akşam rüyamda bilincim açılacak” dememdi. Bunu nasıl başardığıma dair hiçbir fikrim yoktu. Hiçbir fikrim yoktu derken, gerçekleşmesi için yapacak bir şeyim yoktu. Yaptığım farkında olmayınca da istediğim rüyamda bilinçli olma şansım da oldukça düşüktü tabii.

Bunun yanında, zaman ilerledikçe rüyalarımda bilincimin açılmasına bağlantılı psikolojik bir etmenin farkına vardım; uyumadan önce, rüya gördüğümde rüyada olduğumu fark edeceğimi kendime hatırlatıyordum. Rüyalarımda bilincimi nasıl kazandığımı anlamamla birlikte çabalarıma yoğunlaşmam daha da kolaylaştı. Niyetin önemini kavramakla aylık bilinçli rüyalarımın sayısında fark edilir bir artış oldu. Biraz daha çalışma ve geliştirme, doğruca bilinçli rüyaların kapısını açan bir yönteme götürdü. Bu yeni yöntemle bir gece içinde en az dört, bir ayda ise en az yirmi altı bilinçli rüya görmeye başladım. En nihayetinde hem istediğim akşam bilinçli rüya görebiliyordum hem de iradeyle rüyada bilinçli olmanın mümkün olduğunu ispatlayabilmiştim. Yöntemi uygulamaya hazır ve istekli olanlar, neredeyse arzu ettikleri her an rüyalarına uyanabileceklerdi.

Sadece (bir daha rüya gördüğümde) niyetimi (rüyada bilinçli olmak) hatırlatmamla birlikte amacıma ulaşmamı sağlayacak tekniği de bulmuş oldum. Rüya görürken bir şeyler yapmayı nasıl hatırlayacaktık? Biraz daha basit bir soruyla başlamak belki daha iyi olacak: Normal hayatta yapılması gerekenleri nasıl hatırlıyoruz?

Günlük hayatımızda yapılması gerekenleri bir çeşit dışsal anımsatıcılar veya hafıza yardımcılarıyla hatırlıyoruz (alışveriş listesi, telefon rehberi, parmağımıza bağladığımız kurdele, kapının yanına yapıştırdığımız bir not vs.). Peki ama gelecekte yapmayı planladıklarımızı (buna ileriye yönelik bellek deniyor) dışarıdan bir yardım almadan nasıl hatırlayacağız? Motivasyonun rolü büyük. Gerçekten yapmak istediklerinizi unutmanız çok zayıf bir olasılık.

Hedefiniz yapacağınız şeyi hatırlamak olunca konuyu şu anki meseleleriniz arasına almış ve beyninizin hedef belirleyen sistemini harekete geçirerek işlemin gerçekleşmesine kadar da faaliyette kalmasını sağlamış oluyorsunuz. Hedef sizin için çok önemliyse, sistem uygun an gelinceye kadar faal bir şekilde doğru zamanın gelip gelmediğini kontrol edecektir. Asla tamamıyla bilinçaltına itilmeyecek. Oysa normalde yapılan, bir sonraki nalbur ziyaretinizde çivi almaya karar verirsiniz. O kadar da önemli olmadığından bilincinizi ön safhalarına ulaşamayan kararınız nalbura gittiğinizde çoktan unutulmuş olacak. Tabii ki dükkanda çiviyle ilişkilendireceğiniz bir kutu çiviyi veya çekiçleri fark edene kadar.

Bu durum, yapmak istediklerinizi hatırlamaya dair diğer önemli noktaları da açığa çıkarıyor: ilişkilendirme. Bir şeyleri hatırlama zorluğu ile karşı karşıya kaldığımızda başarı şansını yükseltmenin yolu (1) güçlü motivasyona sahip olmak ve (2) yapmayı planladığımız iş ile yapacağımız zamana dair şartlar arasında bir bağlantı kurmaktadır. Bu bağlantılar, kendinizi, hatırlamayı istediğiniz işi yaparken hayal etmenin anımsatıcılığını kullanarak daha da güçlenir.

Bilinçli rüyaları, ileriye yönelik belleğin kapsamına almakla farkında olmayı hatırlama şansımı artıran bir teknik geliştirdim: Bilinçli Rüyaları Anımsatıcılarla Harekete Geçirme Yöntemi, (MILD-Mnemonic Induction of Lucid Dreams). Bu yöntemi, bu kitap için hem kendi bilinçli rüyalarımda hem de yüzlerce kişiye öğreterek kendi tecrübelerim ışığında yeniden gözden geçirdim. Lütfen aşağıda ön koşulları okuyun.

MILD Ön Koşulları

MILD yöntemi ile rüyalarınıza uyanabilmek için belli yeteneklere sahip olmanız gerekiyor. Öncelikle, uyanık olduğunuzda planladığınız faaliyetleri hatırlayamıyorsanız uyurken hatırlamanız mümkün olmayacaktır. Dolayısıyla, MILD tekniğini uygulamadan önce uyanıkken yapmayı planladıklarınızı hatırlayabildiğinizden emin olmalısınız. Siz de çoğunluğun içinde yer alıyorsanız, muhtemelen yapmayı planladıklarınız için hatırlatmalara ihtiyaç duyduğunuzdan sadece zihin gücünüzü kullanarak hatırlayabilmek için çalışmanız gerekecektir. Takip eden alıştırma, MILD tekniğini uygulayabilmenizi sağlayacak becerileri edinmenize yardımcı olacaktır.

ALIŞTIRMA:

İLERİYE YÖNELİK HAFIZA ALIŞTIRMASI

1. Günün hedeflerini gözden geçirin

Alıştırma, bütün bir haftayı kapsayacak şekilde tasarlanmıştır. Aşağıda, haftanın her günü için dört hedef olayın yer aldığı bir liste göreceksiniz. Sabah uyandığınızda, sadece o günün hedeflerini gözden geçirin (günü gelmeden hedefleri okumayın). Günün hedeflerini ezberleyin.

2. Günün içinde hedeflerinizi arayın

Hedefiniz, her olayı vuku bulduğu anda fark etmek ve hemen akabinde “Rüya mı görüyorum?” testini uygulamak olacak. Diyelim ki, “Bir daha bir köpeğin havladığını duyduğumda”, cümlesini hedef olarak seçtiniz ve durum gerçekleşti. Bunu not alın ve durum testinizi yapın. Amacınız, olayı sadece bir kez fark etmek (cümleyi okuduktan sonra ilk gerçekleştiği an)

3. Başardığınız hedefleri not edin

Günün sonunda kaç hedefi fark ettiğinizi not edin. Gün içinde hedefinizi ilk anda değil de ikinci kez gerçekleştiğinde fark etmişseniz başarısız oldunuz demektir. Karşılaşmadığınıza emin olduğunuz hedeflerinizi de rüya günlüğünüze not etmeyi ihmal etmeyin.

4. Alıştırmayı en az bir hafta boyunca sürdürün

Alıştırmayı, aşağıdaki günlük hedeflerin tümünü uygulayana kadar sürdürün. Haftanın sonunda hedeflerin birçoğunu kaçırmışsanız, tümüne yakınını yakalayabilene kadar uygulamaya devam edin. Kendi hedef listenizi oluşturun, başarı oranınızı not edin ve hafızanızın gelişimini gözlemleyin.

Günlük Hedefler

PAZAR:

  • Bir daha evcil veya değil, bir hayvan gördüğümde
  • Bir daha aynaya baktığımda
  • Bir daha ışıkları açtığımda
  • Bir daha bir çiçek gördüğümde

PAZARTESİ:

  •  Bir daha bir şeyler yazdığımda
  • Bir daha ağrım olduğunda
  • Bir daha biri ismimi söylediğinde
  • Bir daha bir şeyler içtiğimde

SALI:

  • Bir daha trafik ışıklarına rastladığımda
  • Bir daha müzik duyduğumda
  • Bir daha çöpe bir şeyler attığımda
  • Bir daha gülme sesi duyduğumda

ÇARŞAMBA:

  • Bir daha televizyon veya radyo açtığımda
  • Bir daha bir sebze gördüğümde
  • Bir daha kırmızı bir araba gördüğümde
  • Bir daha para harcadığımda

PERŞEMBE:

  • Bir daha bu listenin haricinde bir şey okuduğumda
  • Bir daha saate baktığımda
  • Bir daha kendimi hayal kurarken yakaladığımda
  • Bir daha telefon çaldığında

CUMA:

  • Bir daha bir kapıyı açtığımda
  • Bir daha bir kuş gördüğümde
  • Bir daha öğleden sonra tuvalete gittiğimde
  • Bir daha yıldızlara baktığımda

CUMARTESİ:

  • Bir daha anahtarı kilide yerleştirdiğimde
  • Bir daha bir reklam gördüğümde
  • Bir daha kahvaltıdan sonra bir şeyler yediğimde
  • Bir daha bir bisiklet gördüğümde

MILD TEKNİĞİ

1. Rüyaları hatırlamak üzere kendinizi hazırlamak 

Yatağa gitmeden önce, gece boyunca her rüya sürecinden sonra rüyanızı hatırlayacağınıza kendinizi inandırın (ya da şafaktan sonraki ilk rüyanızı veya sabah saat 06:00’dan sonra veya size en kolay gelen zamanda)

2. Rüyanızı hatırlayın

Bir rüyadan uyandığınızda, saat kaç olursa olsun, rüyanızla ilgili mümkün olduğu kadar çok ayrıntıyı hatırlamaya çalışın. Kendinizi tekrar uykuya dalacak kadar ağır hissediyorsanız uykunuzun açılmasını sağlayacak şeyler yapın. 

3. Amacınıza yoğunlaşın

Tekrar uykuya daldığınızda rüyada olduğunuzu anlayacağınız fikrine yoğunlaşın. Kendinize: “Bir daha rüya gördüğümde, rüyada olduğumu hatırlamak istiyorum” deyin. Söylediğinize tüm benliğinizle inanın. Düşüncelerinizi sadece bu amaca yöneltin. Başka düşüncelere kapıldığınızı fark ettiğiniz anda diğer düşüncelerden kurtulup tekrar amacınıza yoğunlaşın.

4. Rüyada bilinçli olduğunuzu hayal edin

 Bütün bunların yanında tekrar uykuya dalarken bir önceki rüyanıza devam ettiğinizi fakat bu defa rüyada olduğunuzun bilincine vardığınızı hayal edin. Deneyimlediğiniz olayda bir rüya işareti yakalayın. Yakaladığınızda “Rüya görüyorum!” diyerek hayalinize devam edin. Mesela, bilinciniz açıldığında uçmayı isteyebilirsiniz. Bu durumda, rüyada olduğunuzu “fark ettiğiniz” ana kadar havalanıp uçtuğunuzu hayal edin. 

Yorum

Her şey yolunda giderse uykuya dalacak, rüya görmeye başlayacak ve rüyada olduğunuzun farkına varacaksınız.

Yöntemi uygularken uykuya dalmanız zaman alırsa endişelenmeyin. Uykuya dalmanız ne kadar zaman alırsa uyuduğunuzda göreceğiniz rüyada bilinçli olma olasılığınız o oranda artacaktır. Çünkü uyanık olduğunuz sürece, bilinçli rüya görme isteğinizi güçlendiren MILD yöntemini daha çok tekrarlamış olacaksınız. Dahası, uyanıklık zihninizi çalıştırarak, rüyada bilincinizin açılmasını kolaylaştıracaktır.

Uykunuz derinse, rüyanızı hatırladıktan sonra yataktan kalkıp, ayılana kadar, on veya on beş dakika herhangi bir faaliyetle meşgul olun. Işıkları yakıp kitap okuyun. Yataktan kalkıp başka bir odaya geçin. Yapılacak en iyi şey, MILD imgelemesinde hazırlık olarak kullanabileceğiniz rüyanızı yazıp okuyarak içindeki rüya işaretlerini çıkarmak olacaktır.

MILD tekniğini uygulayan birçok kişi, bir veya iki gece içinde başarıya ulaşabiliyor; yine de bazıları için biraz daha zaman gerekebilir. MILD tekniğini aralıksız uygulamak rüyada bilinçli olmada ustalaşmanızı sağlayacaktır. 

 kapak                                                                                Bilinçli Rüyalar Dünyasını Keşfetmek

Stephen LaBerge&Howard Rheingold

Koridor Yayıncılık 

 

 

 

 

 

 

 

Reklamlar

One thought on “Bilinçli Rüyaları Anımsatıcılarla Harekete Geçirme (MILD)

  1. Ne zaman hangisi işlemini yazarak bana donmenizi sağladığımı bilmiyorum ama kendimi tebrik ediyorum. O kadar güzel yazılar paylaşmışsınız ki hangisini okuyacağımi şaşırdım ve şuan bunları yazarken (daha doğrusu yazmaya çalışırken) darı ambarına düşmüş tavuk gibiyim neresinden nasıl yiyecegimi şaşırdım. Çok ama pek çok teşekkür ederim hepsi ihtiyacimiz olan ve bir adam daha genişlememi sağlayacak yazılar. Rabbim sizi varetsin. Sevgiler

Bir Yanıt Bırakın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s