Yapamayacağınıza İnanıyorsanız, Yapamazsınız

et4Rus filozofu P.D Quspenky “düşüncenin kendisi rüya olmadığı sürece, kişinin rüyasında kendi hakkında düşünemeyeceğine” inanıyordu. Bir şekilde, “kişinin uykuda asla kendi ismini söyleyemeyeceği” sonucuna ulaşmıştı.

Beklentilerin rüya içeriğine olan etkisini göz önünde bulundurduğumuzda, Quspensky’nin “kendi ismini zikrettiğinde beklentisine uygun olarak uyanması” sizi şaşırtmamalı.

Filozofun deneyimlerinden ve teorisinden haberdar olan başka bir bilinçli rüya kaşifi İngiliz Psikolog Celia Gren, bunu denemeye karar verdi: “Quspenky’nin kişinin kendi ismini söylemesiyle ilgili görüşü aklıma geldi. Zihnimde iki kelimelik boşluk yakaladım: bir etkisi var gibiydi; belki de sadece “sersemledim”, her halükarda uyandım” diye yazıyordu.

Bir örnek daha vermek gerekirse, Patricia Garfield kendi bilinçli rüyasını şöyle anlatıyordu: “…ismimi kazıyorum” başlıklı rüyada üzerine bir şeyler yazdığım kapıya adımı kazımaya başladım. Yazdığımız okuyunca Quspenky’nin neden bilinçli rüya görenin adını söyleyemeyeceğine inandığını anladım; her yer sarsılmaya, şimşekler çakmaya başladı ve uyandım. Green’in deneyinden haberdar olan Garfield “kişinin bilinçli rüyada adını tekrarlamasının imkansız değil, yıkıcı olduğu”  sonucuna vardı. 

Ben de Quspenky’nin iddiasını okumuş fakat ne vardığı sonucu ne de orjinal önermesini kabullenmiştim. Bilinçli rüyada kişinin ismini söylemesinden daha kolay bir şey olmayacağından emin, inancımı denemeye koyuldum. İlk bilinçli rüyalarımdan birinde büyülü kelimeyi yüksek sesle söyledim; “Stephan, ben Stephan’ım”

Kendi sesimi duymanın ötesinde tuhaf hiçbir şey olmadı. Quspenky’nin, Green’in ve Garfield’in beklentileri doğrultusunda şartlanmış oldukları çok açık. Bu kural hepimiz için geçerli. En çok da rüya alemi için; çünkü yapamam diyorsanız yapamazsınız. Henry Ford’un dediği gibi: “İster yapabileceğinize inanın isterseniz yapamayacağınıza inanın. Her iki durumda da haklı çıkarsınız.”

 

Bilinçli Rüyalar Dünyasını Keşfetmek

Stepken LaBerge & Howard Rheingold

Bir Yanıt Bırakın

